¸.•❀ •.همدلی "مشاور مدرسه " .• ❀•.¸

¸.•❀ •.همدلی "مشاور مدرسه " .• ❀•.¸
✿ بیایید ، باور کنیـــم دلیـــل پــرواز " پـــر " نیست !!! پریــدن ، باور پرنده ایست که به پرواز می اندیشد . . . ...✿
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرین مطالب

نوجوانی و بلوغ

دوران نوجوانی یک مرحله ی انتقالی برای کودک و والدین محسوب می شود.ما دیگر با یک کودک روبرو نیستیم بلکه با نوجوان مواجهیم. بنابراین باید روشهای انظباطی،ارتباطی،واکنشیوکنترلی خود را تغییر دهیم. والدین باید از رفتارطبیعی یک نوجوان آگاه باشند تا بتوانندبه گونه ای موثر با وی برخورد کنند. بسیاری از والدین باهمان روشهایی که یک کودک را تربیت می کنند بانوجوانان برخورد می کنند و طبیعی است دچار مشکل می شوند. گرچه مرحله بلوغ دورانی دشوار برای نوجوانان است والدین نیز در این دوران دچار فشار های روانی،پریشانی،اضطراب،وسایر دگرگونی ها می شوند.برخی از والدین چنین می پندارند که وجود پاره ایروحیات و رفتار ها در نوجوانان بیانگر یک معضل است حال آنکه در واقع چنین نبوده و وجود این روحیات و رفتارها در سن بلوغ طبیعی است و باید به عنوان پدیده ای عادی باآنها برخورد شود.

افزایش میزان هوش

کودکان با ورود به سن بلوغ ناگهان تیز هوش وی شوند.اطلاعات عمومی آنها با می رود و سعی می کنند برای هر پرسش پاسخی داشته باشند. کودکانی که شما سال ها می شناختید،ناگهان جوشش عجیبی در ظرفیت هوشی خود احساس می کنند و مهارت های بسیاری فرا می گیرند اگر سخنی ازدوستان خود بشنوند آن راعین حقیقت تلقی می کنند و بر همین اساس دوستان خود را با هوشتر از والدین می دانند.

محدودیت ارتباطات

فرزندی که زمانی درباره همه چیز با شما سخن می گفت وقتی به سن بلوغ رسید،حرف کمتری برای گفتن دارد.او به پرسش های شما خیلی کوتاه و به طور فشرده پاسخ می گوید. دیگر رازهایش راباشما در میان نمی گذارند. اگر شما به جای او بودید چنین برخورد می کردید و به سخن گفتن با بزرگتر ها تمایل نداشتید؟

تمایل به تنها بودن در مدرسه

نوجوانان تمایل دارند بیشتر وقت خود را در اتا قشان به تنهایی بگذرانند. شاید به این دلایل که نمی خواهند با والدینی که مسایل آنها را درک نمی کنند مواجه شوند یکی دیگر از دلایل علاقه به تنهایی در نوجوانان این است که در این سنین نیاز به خواب بیشتری دارند و در روز های تعطیل اغلب تا قبل از ظهر از خواب بر نمی خیزند. تغییر دیگری که دراین سنین روی می دهد نیاز به داشتن حریم خصوصی است. والدین باید به این حقوق نوجوانان احترام بگذارند.

مصرف بی رویه

گویا نوجوان چنین تصور می کنند که گنجینه ای در همه جا دارند که بدون حد حصر می توانند از آن برداشت کنند بنابر این بدون هیچ محدودیتی باتلفن صحبت می کنند . صدای رادیو یا تلویزیون را بلند کرده،هیچگاه آنها را خامو نمی کنند،لامپ ها را روشن می گذارند........

بد اخلاق شدن و یک ویژگی مشترک به نام (کم حوصلگی)

در سنین بلوغ عصبانیت،زود رنجی،کم حوصلگی و کم تحمل شدن افزایش می یابد. هنگامی که از آنها برای انجام کاری نظیر بردن زباله و.... در خواست می کنید با غرولند انجام می دهند و عصبانی می شوند که چرا مزاحم آنها می شویدوکارهایی را که از نظر آنها مهمتراست متوقف می کنید اگر چه رفتارها به طور مکرر دراین سنین مشاهده می شود اما هر بار که بروز می کند به سرعت هم فرو می نشیند. وجوداین روحیات در نوجوانان طبیعی است. اگر برخی از نشانه های یاد شده را در فرزند خود مشاهده کردید،آگاه باشید که او در حال گذراندن مرحله بلوغ است.

افزایش تاثیر پذیری از دوستان

گروه دوستان برای نوجوانان اهمیت زیاد دارد وبه دلیل تمایلی که به گذراندن وقت با افراد همسن و سال خود دارند از فعالیت های خانوادگی دوری می کنند و بیشتر از دوستان تاثیر می پذرند تا از والدین...

افزایش پا فشاری،ایراد گیری و مقاومت

کودکان آرام،خجالتی و کم حرف ممکن است در نوجوانی پر حرف شده و با شجاعت و سماجت به دفاع از ایده های خود بر خواسته و حتی از خواسته های شما سر پیچی کنند.اگر این روحیه با بی ادبی،پر خاشگری و توهین همراه نباشد آنرا طبیعی تلقی کنید. اگر شما لباسی را دوست نداشته باشید او آن را می پوشد تا ثابت کند که تصمیم گیرنده اصلی اوست.

نوع لباس پوشیدن

نوجوانان دوست دارند همچون سایر همسالان خود لباس بپوشند تا هویت خود رااز این طریق ابراز نمایند. لذا هر لباسی که مد شود به گونه ای یکپارچه بین نوجوانان رواج می یابد.

کاهش علاقه به درس

ممکن است در سنین بلوغ افت تحصیلی مشاهده شود زیرا فعالیت های بیشتری وارد زندگی نوجوان می شود، بازی های گرو هی،توجه به جنس مخالف،مکالمات تلفنی،مهمانی های دوستانه... که در مراحل سنی قبل وجود نداشته است.

گریزان بودن از کار

بسیاری از والدین فرزندان خود را تنبل می نامند البته این بدان معنی نیست که فرزندشان فعالیت ندارد بلکه فقط در کار های منزل به والدین کمک نمی کند و خود را به فعالیت های که علاقه دارد مشغول می سازد.

 

مشاور دبیرستان نمونه دولتی حضرت زینب "س" کردکوی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:
[ جمعه 9 خرداد 1393برچسب: نوجوانی ,بلوغ, ] [ 14:24 ] [ الف - امیری ]
درباره وب سایت

✿ " إِلَـهِـي أَنْتَ كَمَا أُحِـبُّ فَاجْعَلْـنِي كَمَا تُحِـبُّ " ✿ الهی تو آنچنانی‏ كه دوست دارم، پس مرا هم،چنان كن كه دوست دارى. ✿-----------------------------------------✿ بنام خداوندی که داشتن او جبران همه نداشته های من است میستایمش ، چون لایق ستایش است. ✿-----------------------------------------✿ معلمم و این سهم من است از تمام زیبایی های دنیا... خدایا! تو را شاکرم که مرا برای این رسالت پاک برگزیده ای. *** ✿-----------------------------------------✿ با سلام خدمت همه دوستان گرامی********** خوشحالم که از این وبلاگ دیدن میفرمایید. در این وبلاگ سعی شده با جمع آوری اطلاعات آموزشی- تربیتی -علمی- فرهنگی و...از سایت ها ،مجلات وتجربیات شخصی ، نکات مثبتی را ارائه نمایم .لطف کنید با ایده ها و نظرات پسندیده و زیبایتان مرا راهنمایی کنید. ✿........حق نگهدارتان.......✿ ✿.......باتشکر ازحضور سبزتان .......✿ ✿----------------------------------------✿ ✿----------------------------------------✿ برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) ****صلوات**** ✿----------------------------------------✿ ✿----------------------------------------✿ ایمیل مشاور مدرسه: moshaver.nemooneh2@gmail.com "الف - امیری"
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 179
تعداد نظرات : 64
تعداد آنلاین : 1

✿------------------------------------✿ ✿------------------------------------✿

مشاهده و دریافت کد
✿-----------------------------------✿ ✿------------------------------------✿ ✿------------------------------------✿ ✿--------------------------------------✿ ✿--------------------------------------✿ جهت ترجمه صفحه وب یکی از زبان های زیر را انتخاب کنید ✿-------------------------------------✿

✿--------------------------------------✿
✿--------------------------------------✿
معلم لینک
معلم بلاگ
✿-----------------------------------------✿ ✿-----------------------------------------✿
Up Page
کد موس ستاره

شاید نشود به گذشته بازگشت و یک آغاز زیبا ساخت؛ ولی می شود هم اکنون آغاز کرد و یک پایان زیبا ساخت • ✿•.¸ ❤ ¸.•✿ • اگر ذهنتان را اصلاح کنید ما بقی زندگیتان ، سر جایش قرار خواهد گرفت
امام خامنه ای
پیغام مدیر
اگر ذهنتان را اصلاح کنید ما بقی زندگیتان ، سر جایش قرار خواهد گرفت.
pic موسیقی قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

موفق باشید " همدلی مشاور مدرسه "